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La solidaritat planta cara a la criminalització dels immigrants

“Tots els éssers humans naixen lliures i iguals en dignitat i drets i, dotats de raó i consciència, tenen el deure de comportar-se fraternalment els uns amb els altres” (art. 1 Declaració Universal dels Drets Humans).

Davant l’actitud del Govern espanyol envers les persones migrades i l’enduriment de les lleis contra aquestes i ara contra els qui ens mostrem solidaris, diverses entitats i personalitats han impulsat diferents campanyes per contrarestar l’ofensiva xenòfoba espanyola. Dues campanyes estan desenvolupant-se ja al llarg de l’Estat amb uns objectius clars: que la solidaritat esclafe la xenofòbia i les lleis que atempten contra els Drets Humans. Mentre els grups racistes tracten de treure profit de la crisi enfrontant els treballadors pel seu origen, alguns artistes, juristes, professors, i tot tipus d’agents socials impulsen una gran campanya per modificar les lleis i impedir que s’anul·len els drets que tant ens han costat assolir. Per exemple, una persona que venga cds pirates pot passar més de 2 anys a la presó. De fet, segons denuncien algunes ONGs, ja hi ha més de 50 persones a la presó per aquests fets. Una altra llei pretén sancionar les persones solidàries que ajuden els sense papers. Per tot això, la societat solidària està ja donant una resposta i batallarà per protegir els drets de totes les persones, vinguen d’on vinguen. Antifeixistes.org s’uneix a totes aquestes campanyes sense cap mena de dubte.

Manifiesto por la hospitalidad

La plataforma por la hospitalidad critica que se criminalice la inmigración ilegal y a quienes de manera altruista y solidaria ayudan a los extranjeros en situación irregular en el Estado Español

MANIFIESTO PARA LA REFORMA DEL ART. 53 C) QUE SANCIONA A QUIENES AYUDEN SOLIDARIAMENTE A LAS PERSONAS EXTRANJERAS EN SITUACIÓN IRREGULAR.

“SALVEMOS LA HOSPITALIDAD”

“Todos los seres humanos nacen libres e iguales en dignidad y derechos y, dotados de razón y conciencia, tienen el deber de comportarse fraternalmente los unos con los otros” (art. 1 Declaración Universal de los Derechos Humanos).

Uno de los deberes presente en todas las culturas, y en algunas, señal de su identidad, es el de la “hospitalidad”. Este deber ético, traducido incluso en forma de sanción cuando su omisión provoca riesgos para la integridad física del otro, está gravemente amenazado en España si prospera la anunciada reforma de la legislación de extranjería.

A la tendencia criminalizadora de la inmigración ilegal (considerar a la persona que quiere sobrevivir desplazándose por el planeta como un peligroso delincuente), se une ahora la de aplicar un marco sancionador a las personas que de manera solidaria ejercen el deber de la hospitalidad, colocando su comportamiento altruista como forma proscrita de”promoción de la permanencia ilegal en España”. Ello pone en automática situación de ilicitud a miles de personas que acompañan, hospedan en sus casas y apoyan a personas sin papeles. De este modo, o­nG, Congregaciones religiosas y ciudadanos, que vienen ejerciendo el deber de acogida y la solidaridad para con las personas inmigrantes en situación de irregularidad administrativa, verían perseguida su actuación. Más aún: la reforma pretende ampararse en el silencio cómplice de los ciudadanos ante estos atropellos contra la dignidad humana y los derechos fundamentales.

En concreto, el art. 53 c) del Anteproyecto de modificación de la Ley de Extranjería sanciona como falta muy grave con la multa de 501 a 30.000 euros “a quien promueva la permanencia irregular en España de un extranjero. Se considera que se promueve la permanencia irregular cuando el extranjero dependa económicamente del infractor y se prolongue la estancia autorizada más allá del plazo legalmente previsto”.

Con el pretexto de proteger a los extranjeros sin papeles frente al abuso y las mafias, se incrementa exponencialmente su vulnerabilidad y se les priva de toda suerte de apoyo social solidario. Esta reforma legal tiene una enorme trascendencia ético-política: crea una norma que convierte en ilegal un principio-valor tan estructuralmente necesario en un Estado como es la solidaridad.

El objetivo de esta norma es intimidar a los ciudadanos españoles o extranjeros con papeles para que nieguen toda forma de apoyo a la persona en situación irregular y ésta se quede sin ningún tipo de ayuda, es decir, en la calle, sin comida, ni vestido, ni dinero, para que mediante la presión de esta situación de precariedad absoluta, vuelva a su país. Se olvida que “toda persona tiene derecho a salir de cualquier país, incluso del propio” (art. 13 Declaración Universal del Derechos Humanos) y que “en caso de persecución toda persona tiene derecho a buscar asilo y disfrutar de él, en cualquier país” (art. 14 DUDH).

Ante esta situación, exponemos:

1.- Que hemos constatado, después de tantos años acogiendo y acompañando itinerarios vitales de personas en situación de extrema vulnerabilidad personal y social, el valor de la solidaridad y la convivencia en nuestros domicilios como forma concreta de expresión de corresponsabilidad humana y social con aquellos que no tienen los mínimos de supervivencia –casa, pan y trabajo-.

2.- Que una parte significativa de la responsabilidad de la miseria en que se hallan los pueblos de origen de quienes tiene que migrar a España está provocada por procesos históricos y políticas económicas y colonizadoras (y descolonizadoras) de los Estados del denominado Primer Mundo, que mantiene intereses en el sostenimiento de regímenes no transparentes ni democráticos en el Tercero (incluida, por cierto, la venta de armas y el tráfico de personas).

3.- Que el principio de solidaridad para con los más desheredados del mundo es un elemento ético de legitimación en una sociedad que se denomina democrática, que considera que los bienes de la tierra tienen un destino universal y que ni la propiedad ni las fronteras pueden tener un valor absoluto ante la miseria del prójimo y su derecho a sobrevivir.

4.- Que el Estado español pierde toda legitimidad ético-jurídica cuando legisla contra el contenido esencial de los Derechos Humanos, despoja de todo tipo de ayuda material a las personas en situación irregular y pretende intimidar con graves sanciones a quienes ejerzan la hospitalidad y el cuidado del otro.

Ante ello, con independencia de otras numerosas discrepancias, proponemos al Gobierno, en este punto concreto, como auténtico mínimo ético, que modifique el Anteproyecto en el sentido de incorporar al texto normativo la necesidad de “ánimo de lucro”en el infractor para que pueda ser sancionable.
PLATAFORMA “SALVEMOS LA HOSPITALIDAD”

Julián Carlos Ríos Martín. Profesor de universidad. Madrid

José Luis Segovia Bernabé. Profesor de universidad. Salamanca

María Dolores Rodríguez Pelaez. Ciudadana.

Miguel Santiago. Profesor de Instituto. Córdoba

Ramón Saez Valcárcel. Magistrado. Madrid

Daniel Izuzquiza. Sacerdote jesuita. Madrid

Pilar Sánchez Álvarez. Abogada. Madrid

Enrique Romá Romero. Veterinario. Alicante

Javier Baeza Atienza. Sacerdote. Madrid

Guillermo Toledo. Actor

Félix Pantoja García. Fiscal

Luis Guitarra. Cantautor. Madrid

Siro López. Artista. Madrid

Rafael Pascual Díez. Abogado. Madrid

Manuel Gallego Díaz. Profesor de Universidad. Madrid

Notícia de l’AVUI:

‘Top manta’: negoci o supervivència

| Diverses entitats impulsen una campanya a favor d’un canvi legislatiu que eviti l’ingrés a la presó dels ‘manters’ | Compta amb el suport de juristes, polítics i artistes | La SGAE els acusa de fer demagògia

Laura Nicolás, Divendres, 6 de març del 2009

¿Vendre CDs i DVDs pirates i falsificacions de complements de marques de luxe és una acció mereixedora de dos anys de presó? Diverses entitats que treballen amb immigrants en situació irregular ho consideren “un lamentable despropòsit” i per això impulsen una campanya a favor de la despenalització del top manta i ahir es van manifestar a Barcelona.

L’objectiu de la campanya -que té el suport de juristes, polítics i artistes- és aconseguir que en la pròxima reforma del Codi Penal es modifiquin els articles relatius als delictes contra la propietat intel·lectual i industrial -el 270 i el 273, respectivament-, perquè els manters no s’ingressin a la presó per un il·lícit que “en qualsevol altre tipus de delicte contra la propietat estaria tipificat com una falta”, segons va argumentar l’advocat Jaume Asens durant una conferència celebrada dimecres a la Universitat de Barcelona (UB).

Enduriment el 2003

Un altre dels participants en aquest acte de la campanya contra la despenalització del top manta, el magistrat de l’Audiència de Barcelona Eduard Navarro, va recordar que fins al 2003 -any en què es van endurir els articles 270 i 273- “els fiscals mai van demanar penes de presó per aquesta conducta”, que ara es castiga amb multa i presó.

Navarro i Asens van coincidir a l’hora d’assenyalar les societats gestores dels drets d’autor, les firmes de luxe i les grans superfícies comercials com a inductores de la severitat contra el top manta. “Són lobbies amb interessos econòmics importantíssims i amb moltíssim poder”, va destacar el magistrat.

La SGAE, una de les societats gestores dels drets d’autor, va rebutjar ahir aquestes acusacions i va acusar els promotors de la campanya de fer “demagògia”. El director de comunicació, Pedro Farré, va destacar que la SGAE “sempre dóna el vistiplau a totes les peticions d’indult de manters” i, a més, mai es persona com a acusació particular “quan s’han decomissat menys de 10.000 CD”.

Per Farré, els que s’han de perseguir “són els caps de les xarxes”, tot i que va afirmar que “no podem permetre que es venguin CDs falsificats al carrer”. També va acusar els promotors de la campanya i els que li donen suport de tenir un enfocament erroni: “El problema no és el Codi Penal, sinó una societat injusta que força a delinquir per poder menjar”.

Per Mamadou Daijne, un dels manters sensepapers que integra l’associació Nòmades del Segle XXI, vendre bosses o pel·lícules és l’única alternativa per sobreviure i enviar diners a la família “sense robar, pidolar o traficar amb droga”.

L’urbanista Jordi Borja, que també va participar en la conferència de la UB, va animar els polítics a compatibilitzar els drets legítims dels comerciants amb el dret a sobreviure dels manters. “Es pot arribar a solucions i acordar determinats horaris o carrers”.

Borja va destacar que a Barcelona el top manta està doblement criminalitzat a causa de l’ordenança cívica, que va qualificar de “populisme reaccionari” en la línia de l’impulsat per l’exalcalde de Nova York, Rudolph Giuliani. El responsable de les polítiques socials de l’Ajuntament de Barcelona, el segon tinent d’alcalde Ricard Gomà, va reconèixer que l’ordenança és “una espasa de Dàmocles” per desenvolupar polítiques de reinserció.